
Mnozí míní, že aplikace médií z USA příliš kopírují vzhled papírových novin či jsou zmatečné na ovládání. V Evropě jsou proto opatrnější, co pro iPad uvedou.
28. 05. 2010 09:26
Mezinárodní uvedení čtečky iPad nepřineslo takovou spolupráci a nadšení mediálních společností, jako tomu bylo 7. dubna ve Spojených státech. Výrobce Apple dnes svůj iPad začíná prodávat v devíti dalších, převážně evropských zemích, řada vydavatelů ale s obsahovými aplikacemi speciálně pro tento přístroj čeká.
Start iPadu na americkém trhu letos 3. dubna doprovázel zájem většiny největších mediálních organizací, svůj obsah „zabalily“ nově do aplikací časopis Time či noviny Wall Street Journal, New York Times či ABC. Jejich aplikace si mohli prostřednictvím internetového obchodu App Store lidé koupit ihned, co výrobek rozbalili.
A taky tak hojně činili. Jen za první den, kdy se prodalo přes 300 tisíc iPadů, si lidé stáhli milion aplikací – včetně mediálních, ale samozřejmě nejen ty. „iPad změní hru,“ předpovídal tehdy šéf a mozek Applu Steve Jobs.
KDE JE ODE DNEŠKA MIMO USA MOŽNÉ KOUPIT IPAD
· Austrálie
· Kanada
· Francie
· Německo
· Itálie
· Japonsko
· Španělsko
· Švýcarsko
· Velká Británie
Svou aplikaci postupně nabídla i agentura specializující se na ekonomiku Bloomberg, časopis Vanity Fair a v posledních dnech také magazín Wired.
V Evropě ale řada místních novin, které patří na webu k nejnavštěvovanějším – včetně Guardianu, Daily Mail či Economistu, ode dneška, kdy iPad přichází do prodeje na starém kontinentu, zatím se svými aplikacemi nebude. Vyčkávací taktiku ostatních podnikatelů v branži popisují londýnské Financial Times, které ovšem svou aplikaci pro iPad uvedly minulý týden. Svou má i britská BBC.
Mnoho jiných digitálních vydavatelů, analytiků či designérů si ale myslí, že dosud uvedené mediální aplikace zatím příliš kopírují vzhled papírových novin, nepřidávají nic nového a novou formu tak dostatečně nevyužívají nebo že jsou zmatečné na ovládání. Za nepřiměřenou cenu tak uživatelům nepřinášejí takovou hodnotu, jak by se slušelo.
V podobném duchu se v Newsweeku vyjádřil sloupkař Jakob Weisberg, který ztrhal aplikace „první generace“ konkurenčního Time či Vanity Fair prohlášením, že se snaží oživit anachronismus listování papírovými stránkami.
V souvislosti s tím, že nový obsahový software začasté neumožňuje čtenářům se interaktivně zapojit, není propojen s populárními sociálními sítěmi a leckdy ani vybaven prostými webovými odkazy, Weisberg cituje Nicka Dentona, zakladatele Gawker Media, který první počiny vydavatelů na iPadu brutálně popsal jako „krok zpět do éry CD-ROMů“.
Podobného hodnocení, jakého se dočkali větší a bohatší vydavatelé v Americe, se jejich evropští souputníci chtějí ušetřit. Například Guardian sice s americkým startem iPadu uvedl grátis aplikaci s fotografiemi, v Evropě si ale teď hodně rozmýšlí, jak bude na iPadu prezentovat zpravodajství. Výhodu být první prý nepotřebuje.
„Naše zkušenost s iPhony je taková, že přijít na trh později vůbec nevadí,“ řekla FT šéfka digitální divize Guardianu Emily Bell. Britské noviny prodávají svou aplikací, stáhlo si ji už několik stovek tisíc lidí.
Trh s iPady sice roste obdobně rychle, ale vydavatelé budou raději déle promýšlet funkční design, než by uživatele napoprvé zklamali.
Je ovšem pravda, že třeba chystaná nová verze webu londýnských The Times, která bude hodně pracovat s doplňky v podobě interaktivních grafik ve Flashi, startuje příští týden, zatímco aplikace deníku pro iPad nemá mít podobné funkcionality (nehledě na to, že iPad konkrétně technologii Flash nepodporuje) a zatím nemá ani stanovené datum vydání.
Souvisí to taky s tím, že vyvinout pro iPad opravdu atraktivní aplikaci s množstvím multimédií stojí nemalé peníze. Také proto třeba Newsweek píše, že aplikace měly opodstatnění na mobilním telefonu iPhonu s mnohem menším displejem, ale na větším iPadu klidně postačí procházet si webové stránky v prohlížeči Safari.
Podobně to vidí i někteří vydavatelé, třeba Economist. Ten přijde s aplikací jak pro iPad, tak pro iPhone nejdřív v létě. Slibuje přitom spíš jenom „digitální“ zážitek, než vyloženě „multimediální zkušenost“. Jak v úterý řekl na varšavské konferenci Sam Kumar z digitálního oddělení Economistu: “Nemyslím, že bychom tam zatím dávali nějaký multimediální obsah, ale myslím, že v následujících dvanácti měsících bude Flash v Safari.“
Žádné komentáře:
Okomentovat